Zala Zsófi formatervező nyerte a Tondach pályázatát

A 2024-es „Megújuló tradíció – Új univerzális kerámia tetőcserép tervezése” elnevezésű nyílt pályázat győztese Zala Zsófi, fiatal formatervező művész lett. A pályázatot a Wienerberger Magyarország, a Tondach kerámia tetőcserepek gyártója, valamint a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hirdette meg azzal a céllal, hogy a jelentkezők megtervezzék azt a széles körben használható és esztétikus tetőcserepet, amely kiválóan illeszkedik a Tondach-cserepek kollekciójába.

Egy új kerámia tetőcserép megtervezése egyáltalán nem egyszerű feladat. Mivel a cserép maximálisan funkcionális tárgy, rengeteg kötöttséggel kell számolni. Ismerni kell az anyagban rejlő lehetőségeket és rendelkezni kell a gyártáshoz kapcsolódó szaktudással is. A szakmai zsűri éppen ezért az elbírálás során különös figyelmet fordított arra, hogy az egyes pályamunkák megfeleljenek a specifikációnak, innovatív, újszerű ötleteket tartalmazzanak, valamint arra is, hogy a végeredmény illeszkedjen majd a kollekció más darabjaihoz.

A bizottság tagjai a Wienerberger képviseletében Molnár Gergely, a Tondach termékmenedzsere, Horváth András műszaki csoportvezető és Sallai Gábor brand menedzser voltak; a MOME részéről pedig Féja Dorottya tanársegéd, formatervezés BA szakvezető és Juhász István DLA, egyetemi docens vett részt a zsűrizésben.

A zsűri Zalai Zsófi formatervező művész tervét találta a legkiemelkedőbbnek a beérkező pályamunkák közül.

Zala Zsófi formatervező nyerte a Tondach pályázatát - A győztes tetőcserép terve

kép 1 / 3

Zala Zsófi győztes tetőcserép terve

A díjnyertes alkotót, a pályázatra készült tetőcserép tervezése során a hagyományos és a kortárs építészet közötti kapcsolatteremtés foglalkoztatta: hogyan békíthető ki a hagyományos épületek részletgazdagsága az új építésű, letisztult geometriájú épületekkel? Az elkészült terv átmenetet képez a két eltérő formavilág közt: míg a cserép alja két íves szerkesztésű sziluettből indul ki, a tetejéhez érve az ívek eltűnnek, síkká válnak. A lágy ívek és a forma letisztultsága sokrétű felhasználást nyújt, formailag szépen illeszkedik a meglévő kollekcióba.

Zala Zsófi 2024-ben végzett formatervező művészként a MOME mesterképzésén. Mint formatervező, többféle anyaggal kerül kapcsolatba, általánosságban jellemző a munkáira a sokszínű és kísérletező anyaghasználat, a kézműves kidolgozású részletek és a képzőművészethez fűződő szoros kapcsolat. A kerámia bútoripari felhasználása és más, természetes anyagokkal, például fával társítása már régebb óta foglalkoztatja, csakúgy, mint a hagyományos kézművesség és az ipari formatervezés ötvözése. Egyetemi mesterdiploma munkája is ebben a szellemben készült.

Zala Zsófi formatervező nyerte a Tondach pályázatát - Mesterdiploma munk: „Merengő” öltözködőasztal

kép 1 / 3

Zala Zsófi mesterdiploma munkája - „Merengő” öltözködőasztal

„Az égetett kerámia nagyon közel áll hozzám, Lisszabonban töltött Erasmus-os félévem során tanultam meg a kerámiakészítés alapjait, és a hazaúton már 50 cm magas vázák foglalták el a bőröndjeim nagy részét. A kerámia ma is fontos részét képezi az építészetben és formatervezésben használt anyagoknak, az agyag természetessége, a megmunkálás sokszínűsége és az időtállósága teszi kívánatossá, véleményem szerint.”

Zala Zsófi nyertes munkája mellett még két díjat osztott ki a zsűri. Nagy Sára terve második, Szilasi Dávid Kristófé pedig harmadik helyezést ért el. A zsűri különdíját Laufer Ferenc pályázatának ítélték oda.

Gratulálunk a díjazottaknak!

Zsófi további munkái itt elérhetőek: harm__less__