Herendi Porcelán

Téglaházak Magazin

2018.12.17.

A Herendi Porcelán nem csupán kézműves termék, hanem egy olyan letisztult, szimbolikus kultúra, amely nemes eleganciával vált egyedülálló értékké és nemzeti kinccsé. Minél kreatívabb a luxus, annál elbűvölőbb a hatása. Minél eredetibb egy márka, annál erősebb az értékteremtő presztízse. A Herendi Porcelán ízlést, stílust és kultúrát közvetít. 

eletmod-herend-1

kép 1 / 11

A Herendi márka csaknem két évszázada a kézzel festett, minőségi porcelán jelképe. A manufaktúra túlélt háborúkat és világválságokat; a herendi porcelán uralkodók, neves történelmi személyek, üzletemberek és művészek kedvelt márkájává vált.

herend-2

kép 1 / 11

 
A herendi üzemet 1826-ban Stingl Vince keramikus alapította. A kőedénygyártás mellett porcelán-előállítási kísérleteket is végeztek, de Stinglnek nem volt elég pénze, így 1839-ben Fischer Mór vette meg a kis műhelyt – ő fejlesztette fel és vitte világsikerre a porcelánkészítést. Az 1851-es Londoni Világkiállításon mutatták be Herend talán legismertebb mintáját, a kínai ihletésű, pillangókat és virágzó rózsaágakat ábrázoló díszítést. Az aranyérmet nyert mintával Viktória angol királynő a windsori kastély számára vásárolt kollekciót, így a mintát róla nevezték el.
Fischer Mór halála után a gyár többször gazdát cserélt. Fellendülés csak a század végén következett be, amikor a gyár tulajdonosa Fischer Mór unokája, Farkasházy Jenő lett, aki kiváló ízléssel élesztette fel a tradíciókat, és újdonságokkal is gazdagította a palettát. Újabb nehézségek után a két világháború között megint fellendülés következett, így a harmincas évektől Herend ismét régi fényével ragyogott a nemzetközi kiállításokon. Az államosítás után, a 20. század második felében a Herendi márka újabb földrészeken hódított, Ausztrália, Bahama-szigetek, Szovjetunió felé irányuló exporttal. A kerámiagyárakat egyesítő állami vállalatból Herend 1981-ben vált ki, önállósodott, majd 1992-ben alakult meg a Herendi Porcelánmanufaktúra Részvénytársaság.
 
A herendi „fehér arany” klasszikus keményporcelán, masszáját kaolinból, földpátból és kvarchomokból iszapolják, szűrik, préselik. Ezt a három ásványt egyedi recept alapján keverik adalékanyagokkal és vízzel, az így kapott masszából készül a nyersáru. A porcelánkészítés két formája az öntés (dísztárgyak és figurák) és a korongozás (pl. tányérok, csészék). A formázás után következik 900 fokon az első égetés, majd a porcelán mázolása után a második, kb. 1400 fokon. Ezt a mázas terméket kapják meg a festők. A festést még egy égetés követi, 830 fokon. Minél több színt viszünk fel, annál több égetés következik, így egyetlen tányér akár egy hónapig is készülhet. A korongozástól a formázáson keresztül a festésig minden kézzel készül.
 
Hogy a Herendi Porcelán sikerében melyik a legfontosabb tényező: a szépség, az érték, az elegancia, a luxus, a minőség, az egyediség, a tradíció vagy az innováció, dr. Simon Attila vezérigazgató e két utóbbit hangsúlyozza. Herendet a tradícióra épülő innováció tartja életben, de természetesen a folyamatos termékfejlesztés és a két évszázados márka továbbépítése mellett az összes említett tényező megőrzése is elengedhetetlen.
 
Elsődleges célunk, hogy többet hagyjunk az utókorra, mint amennyit mi kaptunk az elődeinktől. Herenden tisztelik a hagyományokat, s mind a mai napig képesek meghaladni a porcelánkészítés technológiai határait. Folyamatosan gondolkodunk, és van is miből táplálkoznunk, hiszen 64 millió különböző termékünk van: 16 ezer fehér formával és 4 ezer mintával rendelkezünk. Évente 400 új terméket hozunk létre. Herend jellegzetessége a termékek és minták bőséges gazdagságában rejlik.
− fejti ki a vezérigazgató.
 
A minőség mellett az egyedi igények kielégítése is alapérték. Az ománi szultánnak is szállítottunk egyedi porcelánt. A festőnket kihívta magához, hogy lássa az Arab-félsziget színvilágát, egének kékjét, a növények semmihez sem hasonlítható zöldjét. Megfestettük legkedvesebb állatait, madarait, leopárdját, a kertjét.
 
Herend a művészi porcelánkészítés hazai fellegvára. A Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. termékei Magyarországon kívül a világ mintegy ötven országában kaphatók. „A nyereséges működést, az export piacok számát és a munkavállalói létszámot tekintve ma Herend a világ legnagyobb porcelánmanufaktúrája. 2013-ban hungarikum lett a herendi porcelán. E több száz éves kézműves közösség terméke olyan közös kincse az országnak, amelyre a magyarság büszke lehet.” – vallja a vezérigazgató.
 
Ladányi Ágnes